RECENSIE JAZZFLITS

Een fantastische recencie van Tom Beetz in Jazzflits over de nieuwe album van het Ben van den Dungen Quartet!

‘Jazz et peinture’ mag je deze manier van muziekmaken noemen. Dat is nog lastiger dan Jazz and Poetry. In 2022 schilderde de Franse kunstenaar Charles Belle een kolossaal schilderij terwijl saxofonist Ben van den Dungen met zijn kwartet hun gemeenschappelijke liefde voor Coltrane en de blues beleden. “Ben en ik betreden dezelfde ruimte”, zei Belle. Die ruimte werd letterlijk gezamenlijk betreden in het Besançon Museum of Fine Arts waar Ben speelde en Belle onder de inspiratie van zijn muziek het doek ‘My Favorite Things’ schilderde. Dat schilderij hing maanden in het museum naast een beroemd werk van Gustave Courbet. Deze wederzijdse energie die elektrificerend werkte smaakte naar meer.

In september van dat jaar kregen ze de gelegenheid om het opnieuw te doen, dit keer in aanwezigheid van vijfhonderd luisteraars en opnameapparatuur. De live-registratie in de Saline Royale in Arc-et-Senans leverde dit album op en twee met fosforescerende verf geschilderde doeken. Elk bijna tien m2 groot, die in de cd-bijlage worden gereproduceerd. Hoe je in twee-en-een-half uur twee kolossale doeken kunt schilderen is een raadsel, maar zo’n lange tijd zonder pauze saxofoon spelen lijkt me ook geen sinecure. Van die lange set zijn twaalf nummers geselecteerd voor dit album. Van vermoeidheid is niets te horen. Zeker, het is een peulenschil vergeleken met de door de IJslandse kunstenaar Ragnar Kjartansson opgenomen sessie van de indierockband The National die ruim zes uur lang honderd keer achter elkaar dezelfde song ‘Sorrow’ speelde. Maar toch. De blues in zijn vele gedaanten en verschijningen wordt door Ben en zijn maten ook na twee-en-een-half uur verfrissend en geïnspireerd gespeeld. Door middel van vier composities van Coltrane, Mingus en Wayne Shorter. De rest van de composities is door Ben geschreven en dat zijn bepaald niet de minste nummers van dit album. Geen wonder dat Belle zich hierdoor liet inspireren tot het maken van zijn imponerende doeken.